Breiviks oppførsel i retten og
rettferdiggjøring av sine handlinger er sjokkerende og rystende, men bør kanskje
ikke være så overraskende for
kommentatorer. Kanskje vi har en kommentator-mangel her. Vi ser eksperter på lov, rettspsykologi
og politikk uttale seg. Vi ser avisenes fast ansatte kommentatorer klatre over
hverandre for å uttrykke sjokk og avsky. Det er sikkert en renselsesprosess i
det som kan være nyttig, men nå begynner det å holde. Det begynner også å holde
med de små, irrelevante opplysningene om Breiviks penn og om armen hans hviler
på benet eller bordet. Unntaket er kanskje Stefan Brunvatne i Aftenposten på
mandag, som forsøker å balansere inntrykket fra rettssalen og helle litt kaldt
vann i blodet på kommentatoriet. Ja, vi er alle rystet og sjokkert, men det ville
også være nyttig å sette Breivik i et mer historisk perspektiv for å bedre
forståelsen av hvordan han er så overveid og uberørt som han er. Å kommentere
dette krever en annen type ekspertise, og den er tilgjengelig her til
lands.
Breivik, trygg og stolt av sin moralske overlegenhet. |
Breiviks måte å vurdere sine egne
handlinger er kjent for historikere innen politisk vold. Skjoldet han snakker
om at han har skapt er ikke uten parallell i historien. Heinrich Himmler`s
berømte Potsdam-tale til sine SS-folk er den perfekte illustrasjon. Her forteller
Himmler sine soldater at han har sympati for dem; at her er en gruppe som
virkelig vet hvor hardt det er når likene ligger i hauger; når man må skyte
forsvarsløse i store antall. Og i tillegg, som salt i såret, blir man beskyldt
for å være morder og brutal. Av ingen annen årsak enn at man ofrer seg for sitt
folk og sitt land ved å gjøre denne grusomme men akk så nødvendige jobben. Her trengs et skjold. Vi må bli harde som Krupp-stål vi gutta i SS som har denne jobben, slik at vi kan beholde vår verdighet. Verdighet var viktig for Himmler, som straffer tyveri hardt blant sine soldater mens askeskyen står ut av pipene. Ulikhetene
i ideologien er her irrelevant, det er idéen om å gjøre godt gjennom ondskap som
er tema.
Et medlem av Hutu-militsen i
Rwanda forteller avslappet om den dagen han og naboene endelig fant den 11 år
gamle Tutsi-gutten de hadde lett etter i noen dager. Foreldrene hans var allerede
drept, så de lurte på hvor han hadde gjort av seg opp til nå. Etter å ha slått
ham i hodet med en rot-klubbe ble gutten levende begravet. Mannen husker å se
den lille, fremdeles levende hånden hans stikke skjelvende opp av jordsmonnet. «Du
er far, hvordan kan du gjøre slikt», er spørsmålet fra reporteren. «Det var jobben
min. Vi gjorde det vi måtte. Det var en hard jobb, og vi var slitne når kvelden
kom». Likeså dreper ikke Taliban mennesker vi ville sett på som uskyldige fordi
de ikke har moral. De dreper fordi de har en egenkonstruert moral. Det er Guds
vilje, så hvorfor skjule det? Hvorfor skamme seg? Det er ingen tilfeldighet at
Breivik mener vi har ting å lære fra al-Qaida. Det er antagelig liten grunn til
å argumentere moral med massemordere av denne typen; de mener selv de har den
definitive versjonen av det. De vil samfunnets beste, koste hva det koste vil.
Drømmen om et rent og homogent samfunn,
som oftest ligger til grunn for disse hendelsene, er langt fra unik. Spørsmålet
om homogenitet er heller ikke eksklusivt for ekstreme bevegelser. Du finner den
diskusjonen i grunntekstene til republikanismen, liberalismen og pragmatismen.
Selv venstresidens filosof-kjæledegge John Rawls sloss med tanken; han ser at
en viss grad av homogenitet er nødvendig, men vil ikke helt si det rett ut. Men
i Breiviks radikale versjon går det galt. Mange har forsøkt, ingen har lykkes.
Men det ville være naivt å tro at det ikke vil forsøkes igjen. Det som er
spesielt i dette tilfellet er at Breivik kommer ut av ingenting. Vel, ikke
ingenting. Men han har ikke et stort politisk rammeverk i ryggen. Når Røde
Khmer forsøkte å føre sitt land tilbake til det de kalte År 0 - en renselse av
sinn og sjel for hele befolkningen, en ny start, en utopisk renhet - eksisterte
det et massivt forvarsel i form av en stor eksisterende politisk struktur. Den
massive tømmingen av storbyer til et nytt liv på landsbygda kunne ikke
forutsees som sådan, men den falt inn i en rekke av hendelser. Den dukket ikke
bare opp en tilfeldig dag i slutten av sommerferien.
Ekspertise på disse spesifikke
tingene er tilgjengelig. «Drømmen om det fullkomne samfunn» er skrevet av
Øystein Sørensen, og Bernt Hagtvedt`s pensum i Folkemord og politisk massevold
på Blindern er fullt av informative henvisninger som er direkte brukbare for å
forstå ekstremistens tankegang. Jeg vil se mer av denne typen kommentatorer i media.
Spørsmålene til de som deler Breiviks selvkonstruerte
ideologiske moral kan f.eks. være følgende; har denne typen rettferdiggjørelse
av drap noensinne vært brukt av regimer eller personer som ikke nå sees på som
skampletter på menneskets historie? Kan man finne en suksesshistorie for denne
typen tankegang, et positivt resultat for de som utførte det? Breivik er kun
unik i at han angrep alene og ut av en nesten usynlig tåke. Setter vi ham i en
større sammenheng har det eksistert hundretusener av ham. Spørsmålet er om
dette er noe vi noensinne vil få bukt med. Jeg tviler.
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
SvarSlettDenne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
SvarSlettSkampletter er stikkordet!!!
SvarSlettFint at noen tar seg bryet med å kommentere dette i et historisk lys og
se det fra andre perspektiver.
Dette sier mye om;
- hva mennesker er kapable til i gitte settinger
- menneskers trang til tilhørighet
- politikk, religion og ideologi på fullstendig ville veier
Sikkert psykologer og andre som har forsket mye på dette, men
man kan jo spørre seg HVOR går det galt ?
I media har det blitt skrevet om Breivik:
"Da han var ung, var han en vanlig gutt, men innesluttet."…)
Uansett perspektiv, tankene går til pårørende og berørte parter i disse dager.
J:
Folkemordet på indianerne er jo en slik "suksesshistorie". Man fjernet de med mord og etnisk rensing og overtok landet deres. De har aldri måtte stå til ansvar for dette. Hitler brukte vel indianernes skjebne som eksempel på at utryddelse av jødene både kunne gjennomføres og noe et folk kunne leve med på samvittigheten. Folkemordet på Armenerne ligger nærmer i tid og er ett betydelig mere betent tema. Dette med etnisitet synes å være problematisk i den delen av verden uten at jeg vet hvorfor.
SvarSlettKrig er ikke det samme som folkemord. Allikevel kan det være nyttig å reflektere over Clausewitz syn på krig. Slik jeg forstår det var han av den oppfatning at krig var alltid en dårlig løsning og at den ikke var rettferdiggjort av sak annet en som forsvar. Allikevel anså han krig mellom stater eller grupper som uunngåelig fra tid til annen fordi det er knyttet til det sosiale ved å være menneske. Krig er uttrykk for en sosial omgangsform blant menneskene. Krig oppstår i den politiske sfæren men har sin opprinnelse i den sosiale. - Man søker å få rett gjennom vold der man ellers ikke ville få det. Men allikevel at grunnen for en krig stikker dypere en den sak det kjempes for.
Clausewitz er forøvrig lesning jeg vil anbefale. I hvertfall første del eller første bok av "om krig" eller "on war" på engelsk. Der går han inn på hva krig er med en analytisk tilnærming. Tysk og engelsk versjon ligger på nettet på www.Clausewitz.com
Dette ble kanskje litt "off topic" ift. tema men det er kanskje paraleller her. Mvh